Grigore Culian într-un dialog necenzurat cu Dr. Doina Uricariu (8)

 

 

Grigore Culian: Un eveniment  de mare impact cultural, diplomatic, istoric a fost prezentarea țn premieră a filmului documentar Turning Point, realizat de Dumitru Alexe, un film despre geneza proiectului vizionar pentru România și construcția realizarea Parteneriatului Strategic cu SUA și integrarea României în NATO. Ați avut ca invitați pe Profesorul Emil Constantinescu, Președintele României(1996-2000), pe generalul Constantin Degeratu, și pe producătorul și realizatorul filmului, Dumitru Alexe. Au fost trei proiecte mari în 2014 care au impresionat, fără precedent în istoria ICRNY. Sărbătorirea unui deceniu de la integrarea României în NATO, Expoziția și filmul documentar consacrat lui Corneliu Coposu și Memoria anticomunismului românesc.

Doina Uricariu: Am sărbătorit 10 ani de la Aderarea României la NATO și 25 de ani de la căderea Zidului Berlinului avându-i ca invitați pe profesorul Emil Constantinescu, președintele României, în anii 1996-2000. Pe generalul Constantin Degeratu, șeful Marelui Stat Major al Armatei Române, în anii 1996-2000 și pe Dumitru Alexe, autorul și producătorul filmului Turning Point, PDG al Studio Video Art srl. Premiera filmului în America a fost urmată de  difuzarea lui în mai multe universități din New York și Washington DC, în cadrul unor simpozioane, conferințe urmate de sesiuni Q&A șa care au participat sute de studenți, la New York University, Law School Romanian American Chamber of Commerce. Este un film documentar de 45 de minute care utilizează materiale din arhiva personală a Președintelui Constantinescu, documente din arhiva MAE, imagini video filmate de Dumitru Alexe care a fost cameramanul oficial al Președintelui României.În calitate de Director Emeritus al East West Institute, Domnul Emil Constantinescu  a participat  la un Memorial Service, A Celebration of John Edwin Mroz și la EWI Awards Diner 2014. Expoziția Corneliu Coposu (1914-1995), Un Uncommon Fighter Against Communism,  a fost dedicată împlinirii unui centenar de la nașterea lui Corneliu Coposu. A fost realizată de Institutul de investigare a crimelor comunismului și Memoria Exilului Românesc și Fundația Română pentru Democrație. Au fost 30 de plăci forex 70x100cm  și un montaj video din interviuri și discursuri ale Seniorului cu o durată de două ore, prezentată la Ambasada României din Washington și la New York. Au participat la vernisaj dr. Cosmin Budeanca, director științific  la IICCMER și Cristina Ștefan de la FRD. Din seria marilor expoziții dedicate luptei împotriva comunismului și impactului ei asupra memoriei lumii contemporane face parte și proiectul The Memory as a Form of Justice, expoziție și conferință și film cu Memorialul de la Sighet prezentată la New York, la Congress Library, la Washington D. C., apoi și la Hoover Fondation, la Congresul ARA, al Academiei româno-americane, unde am fost- invitată în calitate de key note speaker la ediția din anul 2015, de la Frascati. Autorii acestui amplu proiect au fost scritorii Ana Blandiana și regretatul Romulus Rusan care au prezenta Muzeul din Sighet, un film documentar, toate volumele scoase de Academia Civică, zeci și zeci de titluri dintr-o bibliotecă esențială a anticomunismului și Rezistenței în România.Academia Civică a donat aceste volume Biblioteci Congresului de la Washington, Fundației Hoover, ale cărei arhive dețin multe manuscrise, documente, fotografii, note, jurnale de un interes excepțional pentru istoria României. Toate sunt catalogate, cred că și digitalizate, dat find că apare mențiunea folder în dreptul multor nume și al conținutului tuturor acestor cutii.O mulțime. Am folosit o parte din această arhivă pentru volumele mele de memorii Maxilarul inferior și Scara leilor. Arhiva Nicolae Titulescu este excepțională și indispensabilă.Memorii, jurnale, corespondență, decupaje din ziare însoțite de comentarii. Aș fi vrut să propun inițierea unor burse de cercetare pentru istorici români care să scoată la lumină tezaurul de informații din arhivele de la Fundația Hoover, manuscrise, scrisori ale regilor Carol,Ferdinand, Mihai, ale reginei Maria, Prințului Nicolae, manuscrise de la Maica Alexandra/ Principesa Ileana, ale lui Jacques Vergotti, George I. Duca, Ray P. Walters, Brutus Coste, Marie Cantacuzene, dar și ale jurnalistului de la Europa Liberă și Vocea Americii Liviu Floda, memoriile diplomatului Alexandru Cretzianu,ce vor putea fi consultate abia din anul 2020…  Grigore Constantinescu, Stefan Issărescu, Jeanne Marie Lambrino,amintiri și extrase din jurnalul de război al lui Henry-Mathias Berthelot, atâtea și atâtea note, memorandum-uri. știu că mă pregăteam să propun un eveniment legat de Tratatele din 1918-1920 după ce am consultat cutia ce conține copiile printate ale unor tratate legate de Primul Război Mondial, care a devenit o temă majoră în strategia culturală. S-au creat comisii și supra comisii.Entuziasmele nu se împărtășesc celor ce nu au organ pentru ele. Sincer, mă bucur că ICR are o nouă echipă la conducere. Cu fosta echipă ar fi fost vai de Centenar!

Emil Constantinescu
Corneliu Coposu

Grigore Culian : Au fost multe evenimente dedicate culturii, artelor, arhitecturii și instituțiilor create în România interbelică, perioada modernizării și înfloririi României.

Doina Uricariu: Îmi vine primul în minte Great Romanian Poets from the Inter-war Period. Sau prezentarea Ansamblului de la Târgu-Jiu. Sau a arhitecturii interbelice din orașele ardelene, sau de la Timișoara. A colecțiilor și colecționarilor interbelici.

Grigore Culian:Ce înseamnă să surprinzi în mod pozitiv audiența?

Doina Uricariu: Să ai imaginație Să nu te repeți. Să știi unde să aduci un gen de muzică, un anume spectacol, să convingi marile instituții să te includă în programul lor, pe scena lor. Să susții un excepțional cor de copii din România l un Festival major internațional, unde vin coruri de tineri, de oameni maturi.Am susținut minunatul cor de copii Alegretto la un festival major The Rhytms of One World American Children’s Choir International  Choral Festival în 2015. Să dedici iubitorilor de marii de operă și de lieduri  o seară reunind vocile unor studenți de la școlile de muzică și conservatoare din orașe apropiate New Yorkului sau din New York, după un Workshop cu interpreți de operă sau lieduri la care să vină sopranele Micaela Mingheraș, de la Paris  și Mariana Darida, de la Chicago. Să-l aduci pentru prima oară în Canada, în mai multe orașe mari pe maestrul Eugen Doga, la Romanian Language Festival,  ce se desfășoară pentru americanii originari din Republica Moldova și România, unind imigranții aceleiași limbi din două țări care au fost cândva o singură țară. Să refaci România Mare prin limba română în Canada. Iar Programul Festivalului Limbii Române să fie însoțit de cuvântul Președinților României și Republicii Moldova. Să joci un spectacol, dramatizare în limba engleză a basmului Harap Alb. Spectacolul Blackwhite, tradus în engleză și regizat de Vasile Flutur, a fost interpretat de adolescenți americani care studiază teatrul. Vasile Flutur a inclus câteva elemente de costum tradițional, doar ca sugestie iar decorul a fost viu, generat de mișcarea tinerilor actori care sugera plastic valurile apei, munții, lupta cu o natură ostilă.Cu cât selectezi mai bine și mai original proiectele, cu atât surpriza devine empatie, emoție și bucurie artistică.

Eugen Doga

Grigore Culian : Anul 2014 a fost atât de bogat în evenimente. Deși ați lucrat tot anul 2013 doar cu un singur referent, primul an din Programul pe 2013-2014 ni s-a părut tuturor excepțional. Atmosfera era elegantă, civilizată, profund culturală. Audiența crescuse enorm.M-a impresionat prezentarea Muzeului țăranului Român, a colecției permanente, a expozițiilor culturale, a cărților scoase de MȚR, felul în care ați vorbit despre Horia Bernea, Irina Nicolau, ctitorii muzeului, arhitectura clădirii, despre trecerea de la un muzeu al propagandei comuniste la MțR. . Despre volumele dedicate lui Picu Pătruț, despre fotografiile fraților Manakia, despre atelierul lor de fotografii, despre filmele pe care le-au făcut, de o valoare documentară inestimabilă.Ați readus la ICRNY cultura profundă și pasiunea. și muzica interpretată de artiști virtuoși, Emil Bîzgă Cvartet și actrița Daniela Tocari. Ați prezentat muzeele din România, MȚR, Brukenthal, Muzeul Național de Artă, Muzeul Național de Artă Contemporană, Muzeul Satului. Ați adus România la New York, la nivelul cel mai înalt.Cunosc bine evenimentele, cronologia lor. Publicația pe care am fondat-o împreună cu fiica mea Andreea Culian a prezentat aceste evenimente săptămână de săptâmănă. Arhiva ziarului este un document incontestabil.Niciodată ICRNY nu a avut o asemenea activitate, diversitate și ștachetă înaltă de promovare a valorilor culturale și artistice românești.

 

Emil Bîzga

Doina Uricariu:: Pentru prezentarea Muzeului țăranului Român, l-am căutat pe Vintilă Mihăilescu, pe Costion Nicolescu. Am invitat-o atunci să vină pe cercetătoarea și excelentul muzeograf și curator de expoziții, Ioana Popescu. Nu a putut veni.S-a decis să vină Dr. Simina Bădică. Am creat proiectul The Visual Story and Romanian Miracle. Mi-au fost de mare ajutor toate expozițile pe care le văzusem la muzeu, cărțile și albumele din biblioteca mea propriile mele amintiri despre Horia Bernea, Irina Nicolau. Volumele despre Picu Pătruț, fotografiile fraților Manakia. Reprezentanta aleasă de Muzeul Național al țăranului,  Curator al arhivei etnologice a vorbit despre evoluția Muzeului, de la reînființarea din 1990 și până în prezent, o prelegere purtând titlul „Povestea unui miracol românesc“. Cel de-al doilea eveniment la care a participat Simina Bădică a fost dublul vernisaj al expozițiilor „Picu Pătruț“ și „Frații Manakia“. Cele două albume ale expozițiilor au fost editate de Editura MARTOR. Cu acest prilej, au fost prezentate imagini fotografice din albumele: Muzeul țăranului Român, coordonatori Mihai Gheorghiu și Maria Mateoniu, Picu Pătruț ultimul mare miniaturist al Europei, coordonator Georgeta Roșu, Privește! Frații Manakia, coordonator Ioana Popescu, Transporturile tradiționale din România, coordonator Georgeta Roșu, Dantele și broderii, coordonator Lila Passima. La vernisajul expoziției au fost prezentate și câteva dintre primele publicații ale muzelui, cărți, manuale, produse hand-made cu titlu de rarități. Expoziția a fost deschisă publicului timp de o lună. Cel de-al treilea eveniment la care a participat Simina Bădică a fost o întâlnire cu Peter Rushezsky, directorul executiv al Center forTraditional Music & Dance New York, prof. Walter Zev Feldman de la New York University din Abu Dhabi și Cristina Crowder, cercetător și muzician. Întâlnirea de la Center for Traditional Music & Dance New York, a avut ca obiectiv integrarea Muzeului Național al țăranului Român în circuitul muzeelor și proiectelor instituționale cuprofil similar.

 

DR. Simina Bădică

Am prezentat Muzeul de Artă Contemporană din București, având-o ca invitată din România,  pe Dana Calciu, consilier principal al directorului Călin Dan, iar de la New York am invitat-o pe Juliet Kinchin, de la MoMA. Să nu uit de Fundația Lowendal, albumul bilingv dedicat lui George Lowendal un artist și scenograf vizionar prin creațiile lui constructiviste. Pierderea spațiului de expoziție de la parter a făcut practic irealizabile proiectele dedicate scenografilor români, mă gândesc la Dragoș Buhagiar, la Mathias Langhoff, la prietenul meu Vitorio Holtier, la Helmuth Sturmer, la  Miruna și Radu Boruzescu, la Doina Levința. A trebuit să renunț la expozițile cu păpușari și scenografi ai teatrului pentru copii, la cele de măști tradiționale Un institut cultural trebuie să creeze punți între două culturi, între profesionișii și artiștii a cel puțin două țări și să transforme festivalurile internaționale în contacte și oportunități împlinite.

Grigore Culian : Ce trăsături definesc un manager cultural și cum poate el realiza proiecte atât de diverse?

Doina Uricariu: Cunoaștere, imaginație, încredere, dorința de a lansa tineri de mare talent pentru a promova recitalul de pian susținut de pianista adolescentă Ana Antonia Tudose, cunoașterea instrumentiștilor de vârf, în cazul concertului susținut de Emil Bîzgă și recitalul oferit de Daniela Tocari sau concertul susținut de artiști de origine română, stabiliți la New York cu care am realizat minunatul spectacol intitulat Hot Folk, Blues &Jazz in Winter, prețuirea dramaturgiei românești și a scriitorilor români, dacă mă gândesc la proiectele cu Saviana Stănescu,The Fall și la la cele opt spectacole cu piesa Useless de Saviana Stănescu, care au avut loc la IRT Theater, în regia lui Jose Zayas. Dragoste de frumosul creat de copii și dorința de a le insufla și celor mici iubirea artelor pentu a realiza Colors and Carols for Santa Claus, Celebrating Christmas Culture and Business, sărbătorind Crăciunul împreună cu minunatul cor Charisma și copiii americani care studiază pianul cu Alexandra Conte, scriitoare de cărți pentru copii, artist plastic și profesoară de pian.Au cântat la pian și copii ai căror profesori nu-i cunosc. Dorința de a-i integra pe scriitorii români în contextul literaturii europene, prin proiectele avându-i ca invitați pe Daniela Zeca Buzura, Lucian Dan Teodorovici și Bogdan Suceava, la NLE, New Literature from Europe, Festivalul de literatură europeană de la New York. Promovarea creatorilor care abordează genuri noi, precum banda desenată, în cazul celor trei evenimente, având-o ca invitată pe talentata Xenia Pamfil, la New York Comic. Este foarte importantă celebrarea artiștilor vizuali, născuți în România, stabiliți și afirmați în Europa prin expoziții ample, retrospective, expoziția The Diary de la Galeria VOLTA a lui Christian Paraschiv, un artist foarte prețuit, inovator în atâtea direcții, stabilit în Franța. Recent Uniunea Artiștilor Plastici i-a conferit Premiul destinat celui mai bun artist român din diaspora.

Daniela Tocari

Romanian Roots

 

 

NICI UN COMENTARIU

Lasă un comentariu